Kautta aikojen vaateyhtiöt ovat käyttäneet vaatemalleina mahdollisimman laihoja malleja. Lähes anorektiset mallit ovat vääristäneet mielikuvia maailmasta ja ihmisistä itsestä. Lisäksi mainoskuvia on muokattu rankallakin kädellä, jotta kuvasta on saatu täydellinen. Nyt tämä kaikki on saanut positiivisen muutoksen. Edelläkävijänä vaatekauppa Asos päätti lopettaa mallikuvien jälkikäsittelyn. Kehopositiivisuuden nimissä on nähty myös toinen suuri muutos, sillä jatkossa vaatekuvissa nähdään kaiken kokoisia malleja. Muutos on todella tarpeellinen, sillä kuluttajan näkökulmasta vain todella harva tavallinen ihminen on näyttänyt samalta kuin mallit mainoskuvissa.

Mallit

Pitkiä ja hoikkia malleja ei tietenkään poisteta kokonaan, mutta mukaan lisätään kaiken kokoisia malleja, joihin tavallisten ihmisten on helpompi samaistua. Tämä uudistus auttaa ihmisiä myös näkemään miltä vaate näyttää eri vartaloilla, sillä sama vaate pitkällä ja hoikalla ei näytä samalta lyhyellä ja tanakalla.

Uudistus on saanut hyvän vastaanoton ja kuluttajat toivovatkin trendin leviävän laajasti koko muotimaailmaan. Kehopositiivisuus ja luonnollisuus muotikuvissa auttaisi nuoria ja miksi ei vanhempiakin helpommin hyväksymään itsensä ja näkemään oman kauneutensa.

Kehopositiivisuus

Jokainen ihminen on kaunis sellaisena kun on! Muoti- ja vaatekuvista helposti tulee esiin hoikkuuden ja täydellisyyden ihannointi ja varsinkin nuorille se aiheuttaa itsetunto-ongelmia, kun yritetään kilpailla täydellisten mallien kanssa ymmärtämättä, että kuvat ovat lisäksi käsiteltyjä.

Nyt Asos edelläkävijänä haluaa parantaa asiakastyytyväisyyttä ja kokeilla todellisuuden lisäämistä mainoskuviin käyttämällä erikokoisia malleja ja luopumalla kuvamuokkauksesta. Tämä helpottaa kuluttajaa näkemään sopiiko vaate juuri hänen vartalolleen.

Verkkoshoppailutodellisuus

Monet yritykset ovat seuranneet kehopositiivisuustrendiä ja vaatekuvissa nähdään lisääntyvissä määrin erikokoisia malleja. On kehitetty myös erilaisia aplikaatioita, jotka helpottavat vaateostoksia, aplikaatioissa, kuten Dressingroom tai Try voi “sovittaa” vaatteita oman kuvansa kanssa virtuaalisesti. Sitä liittyykö kehopositiivisuustrendiin jotain vaaroja ei osata vielä tässä vaiheessa sanoa.

Muuta

Vaateostosten tekeminen varsinkin verkossa on ollut hankalaa, sillä vaate, joka näyttää kuvassa tai mallinuken päällä hyvältä, ei todellakaan näytä hyvältä itsensä päällä. Tämä on varmasti tuttua monelle, mutta onneksi nyt on saatu muutosliike aikaiseksi ja helpotettu normaalien ihmisten elämää. Tästä on hyvä mennä eteenpäin; kehopositiivisuus on mahtava asia!