Miten mitata oikean kokoinen kenkä jalkaterän perusteella?

Oikean kengän koon valinnan voi tehdä etukäteen mittaamalla jalkaterän pituuden ja lisäämällä siihen hieman käyntivaraa. Kenkien kokotaulukoita on useita erilaisia, mutta kengissä ja kenkälaatikoissa käytetään yleensä sekä eurooppalaista, brittiläistä että amerikkalaista mitta-asteikkoa. Suomessa on käytössä eurooppalainen eli pariisilainen asteikko, jossa mittayksikkönä on niin sanottu paris point, joka on kaksi kolmasosaa senttimetristä. Brittiläisessä ja amerikkalaisessa mitta-asteikossa käytetään tuumia. Eurooppalaisessa kokotaulukossa kenkiä on noin koosta 16 aina kokoon 53 asti.

Kengän koon voi eurooppalaisesta mittaustavasta määrittää helposti mittaamalla jalkaterän pituuden suoraan kantapäästä isovarpaaseen, esimerkiksi seisomalla paperiarkin päällä. Tähän kannattaa lisätä noin 1,5 cm käyntivaraa, sillä jalat turpoavat päivän aikana muutamista milleistä jopa senttiin. Kun jalkaterän pituus on saatu mitattua, lisätään siihen pidemmän jalan mukainen käyntivara, jonka jälkeen saatu summa kerrotaan luvulla 1,5. Eli eurooppalaisena kengän kokona voidaan suunnilleen pitää jalkaterän pituutta puolitoistakertaisena. Ongelmana kengän koon määrittämisessä mittaamalla on se, että useimmat kenkävalmistajat eivät ota jalan leveyttä, askellusta tai esimerkiksi varpaiden kokoa huomioon. Valmistajien ilmoittamat kenkien koot ovat aina suuntaa antavia ja saattavat vaihdella paljonkin kengän mallista, käyttötarkoituksesta ja valmistajasta riippuen .

Kengän koon mittaamisen ongelmat ratkeavat sovittamalla

Koska eri ihmisillä saattaa olla hyvin erikokoinen jalan lesti ja askellus, paras tapa oikean kokoisen kengän mittaamiselle on kenkien kokeilu. Perinteinen tyyli kengän koon valinnalle on mitata kokeiluvaiheessa, että uuden kengän kärjessä on noin peukalonpään verran käyntivaraa. Jos tilaat kenkiä netistä, kannattaa tarkistaa löytyykö tietyn kenkäparin sivulta tai valmistajan omalta sivulta kengän sisämittoja. Sisämittojen avulla on helppo tarkistaa, onko kenkä oikean suuruinen sinun jaloillesi.

Kenkien testausta ei kannata tehdä istualtaan, vaan kengät kannattaa testausvaiheessa solmia ja kävellä niillä vähintään muutaman hyllyn ympäri kaupassa, jotta kenkiin saa hyvän tuntuman. Oikean kokoisissa kengissä jalkaterä ei puristu, vaan jalan lesti, päkiä ja kantapää pääsevät liikkumaan luonnollisesti. Myös jalkaterien leveys vaihtelee paljon, jonka lisäksi varsinkin urheilukenkiä ostaessa kannattaa käyttää muutama hetki mahdollisen pronaation tunnistamiseen. Tämä säästää monilta urheiluvammoilta.