Nike ottaa kantaa

Urheiluvaatteita valmistava Nike on menettänyt hetkellisesti osakkeidensa arvoa uusimman vaatemallinsa takia. Niken viimeisimmässä mainoksessa päätähtenä on amerikkalaisen jalkapallon pelaaja Colin Kaepernick. Kaepernick on joutunut viime aikoina poliittisen paineen uhriksi, kieltäydyttyään viime kaudella seisomasta ennen pelejä soitettavan kansallislaulun aikana. Seisomisen sijaan Kaepernick on ennen pelejä polvistunut. Tällä hän on tahtonut kiinnittää huomiota mustien kohteluun Yhdysvalloissa, etenkin toistuviin poliisin voiman väärinkäytöksiin. Yhdysvalloissa on viime vuosina toistuvasti noussut julkisuuteen nettivideoita, joissa poliisi pahoinpitelee ilman syytä mustia kansalaisia. Samoin on tullut ilmi useampia tapauksia, joissa poliisi on ampunut mustan aseettoman epäillyn varsin heppoisin perustein.

Arvo laski, medianäkyvyys lisääntyi

Täysin seurauksitta ei Kaepernick ole tempauksistaan selvinnyt. Uutta sopimusta minkään joukkueen kanssa ei tälle kaudelle herunut. Samoin hän on tempauksensa vuoksi joutunut itsensä presidentti Donald Trumpin epäsuotuisan huomion kohteeksi. Nyt palloilijan haavoja kenties nuolee hieman tehty sponsorisopimus urheiluvaatejätti Niken kanssa. Nike puolestaan ei toistaiseksi ole erityisemmin hyötynyt tehdystä sopimuksesta, ellei hyötymiseksi sitten lasketa medianäkyvyyttä. Ja lasketaanhan se. Tällä hetkellä kampanjana aiheuttaman medianäkyvyyden arvo on laskettu jo useissa kymmenissä miljoonissa dollareissa.

Kuluttajat panivat vaatteensa uuniin

Niken uusi myyntitykki on herättänyt närää myös joissakin kansalaisissa. Yhdysvalloissa on levinnyt valtava määrä nettivideoita, joissa Niken vaatteiden omistajat joko polttavat vaatteitaan tai repivät niistä ainakin logot irti. Lienee sanomattakin selvää, että useat videoissa esiintyvät kiukkuaan purkavat kuluttajat ovat valkoisia vihaisia miehiä. Toisaalta Niken viimeisin tempaus ei välttämättä pitkällä aikavälillä ole täysin miinusvoittoinen. On huomioitava, että yhtiö on tähänkin asti profiloitunut etenkin mustien urheilijoiden pukijana. Samoin monet yhtiön asiakkaista epäilemättä ovat mustia tai muuten vähimmistöihin kuuluvia – tai sitten liberaaleja ja kulutustottumuksiltaan valveutuneita valkoisia. Heidän oikeudentuntoaan tällainen kampanja epäilemättä hivelee.

Suuryhtiön kaksi eri puolta

Syytä on myös huomattava, että Nike on monikansallinen yhtiö, jota on syytetty monista ihmisoikeusloukkauksista. Monesti nämä ovat kohdistuneet etenkin työntekijöiden asemaan vaatteita tuottavissa Aasian maissa. Nikeä on syytetty hikipajoista, alhaisista palkoista ja muista työntekijöiden oikeuksiin liittyvistä rikkomuksista. Niinpä tällainen kampanja saattaakin olla omiaan kohottamaan yhtiön arvoa sen pääasiallisen asiakaskunnan piirissä. Tulevaisuus näyttää, miten asia yhtiön toimintaan vaikuttaa – vai vaikuttaako mitenkään.